Nuselsky most (drive most Klementa Gottwalda) je zelezobetonovy most v Praze . Klene se pres Nuselske udoli a spojuje Pankrac a vzdalenejsi jihovychodni casti mesta s Karlovem a se stredem mesta. Po vrchni casti mostu je vedena sestiprouda silnice a uvnitr mostu je umisten tubus pro metro. Most byl dostaven roku 1973. Na pankracke strane mostu je jeho integralni soucasti stanice metra Vysehrad . Most je soucasti severojizni magistraly . Vetsi cast mostu patri do obvodu a mestske casti Praha 2, cast jizne od premostene zeleznicni trati do obvodu a mestske casti Praha 4. Most prekracuje, mimo jine, park Folimanku , potok Botic , zeleznicni trat z prazskeho Hlavniho nadrazi na Smichov a dale ulici Jaromirovu (s provozem tramvaji) a ulici Sekaninovu (podel Botice).
Nuselsky most je 485 metru dlouhy a 26,5 m siroky. Ma zelezobetonovou ramovou konstrukci a ctyri pilire. Dve pole mostu maji rozpeti 68,5 m a tri 115,5 m. Klene se prumerne 42,5 m nad udolim. Vnitrni tubus pro metro ma lichobeznikovy tvar a vysku temer 6,5 m. Tloustka jeho sten je od 30 do 110 cm. Most je jednim z nejvetsich v celem Cesku . Osvetluji ho lampy umistene uprostred mostu. Zacatkem 90. let 20. stoleti bylo na okrajich mostovky, podel chodniku, vybudovano 2,7 m vysoke zabradli, ktere ma odrazovat sebevrahy od s koku. Celkem si zde skokem do udoli vzalo zivot 200 az 300 lidi.
Prvni uvahy a architektonicke studie o premosteni Nuselskeho udoli probehly nekolikrat jiz za dob prvni ceskoslovenske republiky (akademik Bechyne). S originalni myslenkou prisel prosluly architekt Jan Kotera, ktery navrhoval, aby v pilirich mostu vznikly obytne domy. Stavba noveho mostu pres Nuselske udoli ale zacala byt aktualni az v dobe, kdy se na pankracke plani zacaly stavet obytne domy ve velkem mnozstvi.
K tomu doslo na konci 60.let, kdyz se zacala stavet pankracka sidliste. Proto bylo rozhodnuto, ze bude cela oblast spojena s centrem podpovrchovou tramvaji , ktera povede v tubusu mostu.V roce 1967 byla zahajena vystavba demolici velkeho bloku 17 domu na dne Nuselskeho udoli (zabery z teto demolice pak byly pouzity v celovecernim filmu Ta nase pisnicka ceska ). V listopadu 1970 byla provedena dukladna zatezkavaci zkouska pomoci 66 tanku.
V den 25. vyroci " vitezneho unora " (22.2.1973) byl most slavnostne otevren generalnim tajemnikem UV KSC Gustavem Husakem. Slavnostni zahajeni provozu se zmenilo ve velkou politickou akci vladnouci komunisticke strany. Mezi prvnimi po moste pochodovaly jednotky lidovych milici. Most byl tehdy pojmenovan po prvnim delnickem prezidentovi jako Most Klementa Gottwalda , jeho vyznam byl vsak omezen na lokalni dopravni vztahy, nebot nebyl dokoncen navazujici usek severojizni magistraly na pankracke strane. Pro dalkovou dopravu zacal mit vyznam teprve od 30. dubna 1973. 9. kvetna 1974 zacaly jeho tubusem pravidelne projizdet i soupravy prazskeho metra . Uz pred jeho otevrenim se vsak objevily problemy. Nejdrive bylo rozhodnuto o zmene koncepce z podpovrchove tramvaje na metro a pozdeji o nakupu souprav metra ze Sovetskeho svazu . Zatimco puvodne planovane tramvaje T3 nebo lehke ceske vozy metra R1 mely napravovy tlak 10,5 tun, sovetske soupravy Ecs mely napravovy tlak 16 tun. Na takoveto zatizeni vsak most nebyl konstruovan, proto museli delnici do mostu vmontovat specialni zpevnujici rost vazici 822 tun, ktery roznasi tlak i na bocni steny tubusu. Pote byly provedeny dalsi zatezkavaci zkousky mimo jine tez za pomoci raketovych motoru (za vypnuteho vysilace rozhlasove stanice Praha, tak aby nedochazelo k elektromechanicke rezonanci behem mereni diky shodne vlnove delce vysilce s delkou mostu). Presto se vsak neustale spekuluje o jeho bezpecnosti, hlavne pro metro. Z techto duvodu byla take trasa C, ktera mostem prochazi, prvni trasou, na ktere byly stare ruske soupravy Ecs i 81–71 nahrazeny novymi soupravami M1 .
Od roku 1990 nese soucasny nazev Nuselsky most. V roce 1997 byl ocelovy rost opraven z duvodu unavovych trhlin na podelnicich rostu, zapricinenych spatne navrzenym detailem pripoje. Tyto trhliny byly u vice nez 50% techto detailu na celem rostu. Vymeneny byly vsechny podelniky. Do budoucna se vsak pocita s nekolikaletou opravou, ktera znacne omezi dopravu ve meste. Tato oprava vsak vyzaduje nejprve vystavbu trasy metra D . Ta umozni preruseni linky C, aniz by zaroven doslo ke kolapsu spojeni na Jizni mesto . Denne projede pres Nuselsky most asi 160 tisic aut.
zdroj: wikipedia.cz , clanek Nuselsky most , fotografie z vystavby, studie: Archiv Dopravniho podniku hlavniho mesta Prahy
Dalsi dkazy:
Webkamera s pohledem do centra
Encyklopedie mostu
Prazska informacni sluzba
Nuselsky most ocima ridice metra (video)
Fotografie z vystavby
Cache:
[cz] Kes (filmovka) je pristupna z chodniku, neni potreba lezt pres zabradli, ci do Botice. Kes vracejte prosim tak, aby provazek volne visel, zjednodusi se tim vyndavani. Pokud by i tak mel nekdo s odlovem problemy, je mozne pouzit magneticke vytahovatko (v kesi je take magnet), ktere je ukryte v nejblizsi modre dopravni znacce s cyklistou.
[en] The microcache is accessible from the pavement, is not necessary to get over the handrail or get in to the Botic creek.
Click To Rate This Cache |
[cz] Keska je venovaná nejvyssimu mostu v Praze, ktery se neklene pres Vltavu, ale pres Nuselske udoli, a jiz od roku 1973 spojuje Pankrac s centrem mesta, jak pro pesi, auta, tak pro prazske metro.
[en] This cache is devote to the highest bridge in Prague, which is not overarching Vltava river, but over the Nuselske valley (Botic creek). Since 1973 connects Pankrac with centre of the Prague. This bridge is important for cars as well as pedestrians and tube.